Temperatura i transport


Czy zdążyło ci się kiedykolwiek, że kupiona przez ciebie żywność, która w sklepie wyglądała na świeżą w domu okazała się zepsuta?

Czy pomyślałeś, że to jest twoja wina, ponieważ nie zachowałeś odpowiedniej temperatury produktu?
Otóż drogi Czytelniku, jeżeli czas od wyjęcia produktu ze sklepowego mebla chłodniczego do umieszczenia go w twojej lodówce był zbyt długi, to możesz mieć pewność, że miało to wpływ, na jakość twojego produktu. Spytasz,  jak długi czas przerwania ciągu chłodniczego jest dopuszczony? Otóż na wszystkie te pytania odpowiem poniżej ale po kolei.

Producenci podają na etykietach produktów zakresy temperatur przechowywania, co za tym idzie, jeżeli przetrzymujemy je w odpowiedniej temperaturze to do dnia terminu przydatności te produkty powinny zachować swoje właściwości jakościowe.
Natomiast niezachowanie temperatury żywności przyspiesza jej zepsucie.
Czynnikiem decydującym o tym są drobnoustroje, które w zależności od temperatury będą się szybciej lub wolniej rozmnażać aż osiągną ilość, która spowoduje pogorszenie się jakości produktu.
Przyjmuje się, że ilość drobnoustrojów pomnaża się dwukrotnie, co 20 minut a więc z 1 komórki po 20 minutach mamy 2 komórki, po 1 godzinie 8 komórek  po 2 godzinach 64 komórki, po 8 godzinach prawie 17 milionów komórek bakterii. Więc tempo ich wzrostu jest zatrważająco duże.
Produkty nie są jałowe i zawierają zawsze dopuszczone normą ilości drobnoustrojów w produkcje, które mogą się rozmnożyć jeżeli będą mieć do tego odpowiednie warunki (temperatura pomiędzy 10 a 60 st. C.).
Dlatego, nie należy przerywać łańcucha chłodniczego na czas dłuższy niż 30 minut.

Co można zrobić, aby zahamować wzrost drobnoustrojów? 
Oczywiście utrzymać odpowiednią temperaturę produktów poprzez:



  • Kupowanie produktów chłodzonych i mrożonych na samym końcu zakupów w sklepie.
  • Wkładanie produktów do toreb izotermicznych, które powinny utrzymać temperaturę produktów nawet do kilku godzin.
  • Transportowanie produktów w termoboksach z wkładami chłodniczymi w samochodzie
  • Ograniczyć czas transportu i zakupów żywności do minimum.
  • Nie pozostawiać żywności w cieple ponad 30 minut.
  • Nie kupować produktów chłodzonych sprzedawanych poza lodówką.


Przy zastosowaniu tych rad i pod warunkiem, że wcześniej (w sklepie, u producenta czy też w czasie transportu) był przestrzegany ciąg chłodniczy produktów, mamy pewność, co do jego jakości.